174. Miért van az, hogy a katolikus papok szentbeszédei rettenetesen unalmasak? A szentbeszédnek kellene lennie a mise legérdekesebb részének, hiszen a rítus többi része miséről misére ugyanaz. Mégis a szentbeszéd alatt az agy egyszerűen kikapcsol és mindenki csak vár mikor lesz mára vége. A mise többi része szép, ünnepélyes, ad valamit. A szentbeszéd egyszerűen érthetetlen. Hiába próbál figyelni az ember, egyszerűen nincs mire. Egy beszédnek kell, hogy legyen eleje, közepe, vége. Kell, hogy legyen mondanivalója, amit meg lehet jegyezni. El kell tudni mondani a végén, hogy miről volt szó. Még az is lehet, hogy van benne, egy aha, pillanat, amikor az embernek leesik a lényeg, amikor összeáll az egész. Ezzel szemben a szentbeszéd annyira magasröptű, hogy földi halandók nem tudják megérteni. És ekkor még jó indulatú vagyok, mert az feltételezem, hogy bennem van a baj, csak én nem tudom megérteni. Egy tipikus mondat a szentbeszédből: a híres író / költő "egy név, akit még sosem hallottam" életében történt. Miért nem lehet érthetően, egyszerűen elmondani mit akarnak? Teológián tanulják a szónoklást, de úgy látom nem sok sikerrel. Miért nem lehet világosan beszélni egy aktuális témáról? Ha más nincs akkor ott van az olvasmány és a szentlecke. Vagy lehet tanítani is az embereket, akár több misén át is.
Hallgassák meg minden pap szentbeszédét egyenként és akik úgy beszélnek, ahogy azt itt ecseteltem, azoknak írják meg a szentbeszédet, amit csak fel kell olvasni. Ez nem túl udvarias, de a hívekkel szemben még sokkal udvariatlanabb, hogy érthetetlen beszédeket kell hallgatniuk.
Tisztelet a kivételnek. Vannak olyanok is, de nagyon kevesen.
175. A hozsannában (énekes könyv) lévő énekek nagy része olyan búskomor, hogy az embernek az élettől is elmegy a kedve. Miért van ez? Miért nem lehet változtatni? Értem én, hogy ezek az énekek több száz évesek és a hagyomány nagy úr, de vajon miért van az, hogy jobbára csak a kórus énekel? Az ember hozzászokik mindenhez, az ilyen énekekhez is, azt hiszi, hogy ennek így kell lennie. Viszont, van néhány olyan ének a hozsannában, ami élettel teli. Amikor néha ezekre kerül a sor, akkor az ember ráeszmél, hogy igen, így is lehet ezt csinálni. Ha pedig véletlenül, Angliába vagy az USA-ba veti a sors, akkor rájön, hogy egy mise lehet teljesen más hangulatú is. Mintha nem is katolikus misén lenne az ember, hanem egy "modernebb" felekezethez tévedt be. Ki akadályozná meg, hogy a katolikusok is ilyenek legyenek? Csak akarni kell.
176. Hallottam egy olyan érvelést, hogy az is közrejátszik abban, hogy az ügynöklistákat máig nem tették nyilvánossá, hogy katolikus vezetők is ügynökök voltak. Ha ez igaz, ez nekem nem fáj, mert akkor teljesen más világ volt. Most viszont legfőbb ideje előállni és példát mutatni. Íme, ők voltak az ügynökök (ami sokszor semmi komoly dolgot nem jelentett). Ideje rendezni ezt a témát.
177. Nem értem én az egyházi iskolákat. Nem a régieket, hanem, hogy most sok iskolát átvesz az egyház. (Most is létezik az egyház elnevezés, pedig ma sokház van.) Az egyháznak nem az elsődleges profilja az iskolák üzemeltetése. Még egyszer nem a pannonhalmi egyházi sulival van gondom, hanem a most átvett iskolákkal. Miért tudná azt üzemeltetni jobban az egyház, mint más? Miért nem vesz át akkor az egyház kórházakat, hivatalokat, esetleg gyárakat is?
178. Miért szorultak be a katolikusok a templom falai közé? Külföldön szép példákat lehet látni. Az egyház, akikhez nem csak a papokat értjük, hiszen ők kevesen vannak, a híveket is, segítheti például a cserkészeket, túrákat szervezhet kicsiknek, nagyoknak. Kereshetne önkénteseket, hogy látogassanak egyedül maradt időseket, szervezhetne misék után beszélgetéseket, stb. Egyáltalán nem abba az irányba megyünk, hogy hívőnek lenni az egy divatos dolog.
179. Miért nem figyelnek a katolikusok a hírnevükre? A tvben mindig csak valami negatív hír kapcsán kerülnek be. Böjte Csaba többet ért el ezen a területen, mint mindenki más együtt az elmúlt 20 évben. Ha bárhol a világban katasztrófa van, mindig csak az elsőként reagálok, kerülnek be a hírekbe, ez pedig a baptista szeretetszolgálat.