HTML

Kérdezzünk bátran! A nem tudással nincs gond, ha merünk tenni ellene.

Albérlet vs. saját lakás

2013.07.19. 12:18 Steve123

"Albérletbe nem megyek, mert akkor 25 évig fizetek és a végén még mindig nincs lakásom!"

"Lakásra nem veszek fel hitelt, mert a teljes futamidő alatta a többszörösét kell visszafizetni!"

Egy-egy érv a saját lakás és az albérlet mellett. A két tábor a vitában itt megáll, mert ez nekik elvi és nem pénzügyi kérdés. A kiszámoló bolgban volt egy hasznos írás erről a témáról, de a kommentelők egy része az írás ellenére sem értette meg a lényeget. Próbáljuk meg összehasonlítani a két esetet. Hogy egyszerűbb legyen a helyzet a hitel ne a szokásos annuitásos hitel legyen (azt jelenti, hogy minden hónapban ugyanannyit kell fizetni), hanem olyan, ahol minden évben csak a kamatot kell törleszteni és a végén egyben a tőkét. Az annuitásos hitel sok embert csak megzavar.

Aladár és Béla testvérek. Infromatikusok mindketten, ugyanannyit keresnek. Béla ráadásul talált egy olyan bankot, ami önerő nélkül ad neki lakáshitlet, olyan formában, hogy a tőkét a végén egyben kell visszaadni. Aladár albérletbe megy és 20 éven át fizet havi X forintot. A két testvér olyan szerencsés országban lakik, ahol nincs infláció. A gondolat menet akkor is igaz, ha van infláció, de erre majd visszatérek. A lényeg, hogy az egyszerűség kedvéért az albérleti díj nem változik az évek folyamán. Aladár szeretne 20 év elmúltával saját lakást ezért minden hónapban félretesz. Béla a kapott hitelből megveszi álmai lakását és minden évben fizet Y forintot csak a kamatra. Mivel egyszer Béla is szeretné visszafizetni a tőkét is, spórol Aladárhoz hasonlóan. 

20 évvel egy néhány ősz hajszállal később Aladár kifizetett 240X forintot albérletre és a megtakarításából tud venni egy saját lakást. Béla 240Y forintot fizetett ki kamatra, de most ki tudja fizetni a teljes tőkét. Ki fizetett többet? Ez az albérleti díjtól és a kamat viszonyától függ. Amikor utoljára számoltam konkrét értékekkel, akkor az albérlet sokkal jobbra jött ki, de azóta a kamatok csökkentek. A lényeg, hogy a 240X nem kidobott pénz, az annak az ára, hogy Aladár lakott valahol 20 évig. A 240Y sem a gonosz bankok találmánya, ez a pénz kölcsönadásának a díja, ami közvetlenül hozzájárult ahhoz, hogy Bélának is legyen otthona.

A az összehasonlításban nem szabad elfelejteni, hogy Bélának a végén 20 éves lakása van és hogy az állam szocpollal és más módon is támogatja a lakásvásárlást, de az albérletet nem. Ha az inflációt is bele akarjuk keverni a számolásba, akkor az albérleti díj nő évente. Ekkor a Béla által fizetendő kamatot ketté kell szedni inflációra és reálkamatra. Minden évben csak a reálkamatot fizeti vissza Béla, de így nominális értékben a tőkerész nő (reál értéken persze nem változik), így a következő évben a nagyobb tőkére kell fizetni a reálkamatot így Y is nő (az inflációval).

Két dolgot nem szabad elfelejteni. A lakás nem olyan, mint egy cipő, hogy mindenkinek van. A lakás olyan, mint egy horvátországi nyaralás, van aki megengedheti magánka, van aki nem. A környezetünk, a politikusok is azt mondják, hogy kell saját lakás, de ez még a gazdag nyugaton sincs így. Németországban egy jobb környéken 200 ezer € egy lakás, amikor a fizetések havi 2-3 ezer. Saját lakása itthon annak lehet, aki magától is meg tudna spórolni 10 millió forintot. Sokan vannak, akik azt mondják, hogy Aladár helyébe nem tudják beleképzelni magukat, mert ők nem tudnak fegyelmezetten spórolni. Az annuitásos hitel részletet ki tudják fizetni, mert ki kell, de ha nincsenek kényszerítve nem tudnak spórolni. Erre nem lehet mit mondani. A másik fontos dolog, hogy az albérlet kockázatos, mert bármikor kithethnek onnan. Viszont a saját lakás sokszorosan kockázatosabb. Egy saját lakásnál nem mehetsz 100 km-el arréb, jobb fizetésért (ezért is ad sokszor a munkáltató kedvezményes lakáskölsönt), nem költözhetsz el, ha melléd költözik egy kibírhatatlan familia, és nem engedheted meg magadnak, hogy egyetlen törlesztőt is kihagyj. El lehet adni egy lakást, de annak költsége van. 

Ha még mindig azt kérdezed, hogy jó, jó, de mégis, akkor melyik a jobb megoldás, akkor nem értetted meg, hogy ez a helyzettől függ. Ha most olcsók az albérletek, akkor az éri meg, ha nem tudsz élni a tudattal, hogy felmondhatnak, akkor neked saját lakásra van szükséged, ha az állásod, családod miatt lehet hogy költözni kell 6-7 éven belül, akkor megint csak az albérlet a nyerő. Remélem a devizahitel probléma után többen meggondolják ezt a kérdést, hiszen nem 10 évre, kell előre látni, hanem még többre.

UPDATE: Köszönöm a visszajelzéseket. Kicsit úgy érzem, hogy azért sok embert nem tudtam gondolkodásra biztatni. Az emberek 40%-a azt mondja, hogy az albérletből kitehetik és hogy azt örökké kell fizetni. Ez számukra olyan über érv, ami miatt felesleges minden megfontolás vagy számolás. 40-50% szerint a hitel az ördögtől való, meg amúgy is röghöz kötés. Csak a maradék veszi magának a fáradságot, hogy ténylegesen átgondolja, uram bocsá, átszámolja, hogy neki mi jobb. 

144 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerdezzbatran.blog.hu/api/trackback/id/tr745414761

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zobod 2013.07.19. 21:21:09

A lakás az ember vagyonának része, az albérlet sosem lesz az, akkor csak más vagyonának használatáért fizetek. Ráadásul olyan vagyonelem aminek valami gyakorlati haszna is van, tényleges értéke. Nem csak kokótól csurgó orrú félhülye brókerek pillanatnyi kénye-kedve szerint értékelt "befektetés". Mennyivel jobb is ugye lakás helyett részvényben tartani a pénzt...

@Dr. Sün: nem készül az OTP összedőlni, csak a tulajdonosi szerkezet változik meg... a vagyon nem vész el, csak gazdát cserél.

ZoZy 2013.07.19. 21:35:53

@zobod: "A lakás az ember vagyonának része"

Feltétlenül igaz, de ha csak ha már kifizetted és nincs rajta senki javára jelzálogjog, vagy bármiféle teher bejegyezve. Erről a tényről az utóbbi 5-10 évben sokan megfeledkeztek. Addig azért lehet parázni, hogy jajj, mi lesz ha az elkövetkező 10-15-20 évben súlyosan megbetegszem, kirúgnak és nem találok állást, megemelkednek a törlesztőrészletek és nem tudom fizetni stb. Aki előre látja az elkövetkező 10-15-20 évét, az csal.

A Tyne folyó déli partja 2013.07.19. 21:45:48

@ZoZy: az albérletet nem kell fizetni, ha kirúgnak, megbetegszel, nem találsz állást, fogy a pénzed?

orange85 2013.07.19. 21:46:12

@A Tyne folyó déli partja: nem,egy lakást nem egyszerű eladni.egyik barátom már 3 éve árulja.rendesen bebukta a saját lakással.
nem mindenki gyüjtöget tárgyakat.
valaki albizik és nem érdekli, hogy a fal piros vagy fekete

valakinek az probléma mert nem tud egy polcot felfúrni a falra.
röhögnöm kell
modern ember modern igényekkel

kadarnepe 2013.07.19. 21:51:00

@orange85: azért a gyerek majd sok mindent megváltoztat. Ha a gyerek már oviba/iskolába jár, nem fogod tudni ide-oda átiratni. Azaz ha ugrik az albi, akkor vagy a közelben kell újat szerezni, vagy a munkába járásba kerül egy-két plusz kanyar.

Csii 2013.07.19. 21:51:25

@Mënyus: Még mindig jobb, mint bankban hitelt fölvenni, aztán nemfizetni és várni, hogy a hitellel nem élők pénzéből (is) kisegítsék őket. Az ám az igazi cigányélet. Ordítani az utcán, mert nem sikerült a spekuláció...

A Tyne folyó déli partja 2013.07.19. 21:56:37

@kadarnepe: pontosan.

@orange85: tudod, az embernek egy bizonyos kor után van rá igénye, hogy úgy élje az életét, ahogy akarja, s ne úgy, ahogy a lakástulaj elképzeli, engedi. s családdal albérletet se olyan hú, de egyszerű találni. a költözködésről nem is beszélve. nem kell ehhez tárgyakat gyűjteni. ruhák, használati eszközök, bútorok, ha nem bútorozott az albérlet, már nem olyan egyszerű a költözködés.

bodesco 2013.07.19. 22:03:42

Sokáig filozofáltunk mi is a kérdésen, végül 5 év után saját házat vettünk Németországban.

A mostani kamatok mellett feléből megússzuk ahhoz képest, mintha egy hasonlót bérelnénk.

A fene nagy szabadság meg addig tart, míg a gyerek nem jár iskolába, és nincs egy halom barátja 3 utcányi körben.
Egy idő után sokkal több dolog köt egy bizonyos helyhez, mint egy lakás, vagy ház.

Most a költözéssel iskolát, óvodát váltunk, marha nagy macera, évekig eszem ágában sincs költözni, ha nagyon nem muszály. Pedig mi is elég mobilak voltunk, hiszen Németországig fújt minket a szél. Minden az aktuális élethelyzettől függ.

ZoZy 2013.07.19. 22:07:09

@A Tyne folyó déli partja: De kell fizetni, de ha nem megy, akkor nem bukok milliókat és mentálisan nem kerülök a padlóra, mint azok, akik elbukták a házukat. Legfeljebb átmenetileg meghúzom magamat egy barátnál, rokonnál.

A Tyne folyó déli partja 2013.07.19. 22:08:33

@bodesco: igen, nem olyan egyszerű az az összevissza költözködés. én egyedül vagyok, nincs család, gyerek, még háziállat se, így is tortúra volt, mikor muszáj volt tavaly költözni. s akkor szokj meg új albérletet, szomszédokat, útvonalakat, boltot, váltson a gyerek ovit, sulit x. havonta, hát nem olyan egyszerű az.

zobod 2013.07.19. 22:10:02

@orange85: egyébként nem mindenki akar évente költözni, pl. Budapesten vagy vonzáskörzetben miért is kellene költözni, pl. Káposztásmegyerről Pécelre, mert jobbak a munkalehetőségek, vagy hogy? Vagy nagyobb városokban és környékén, detto. De ha mégis ez a fő akadály, hát ingázni is lehet. Vagy ne adj Isten, ha úgy adódóik akkor kiadod a _saját_ lakásod, és egyből nem lesz gond a bérleti díj a másik településen ahová költözöl .

Komolyan, el sem hiszem hogy ezen megy a vita, hogy jó-e ha van az embernek saját lakása. Arról már lehet beszélni, hogy jó-e ha az ember több tízmilliót tart ingatlanvagyonban, mert az már tényleg befektetés kategória, lehet hogy azt másképp is lehet forgatni, nagyobb hozammal (meg persze azzal járó magasabb kockázattal). De azt ne akarja már nekem senki bemesélni meg kimatekozni, hogy 1 vagy 2 db saját tulajdonú saját célt szolgáló lakóingatlant birtokolni valami avittas kispolgári csökevény.

Amin gondolkodni lehet, hogy vajon megengedhet-e magának a lakosság széles rétege - még az egyébként elképesztően gáláns szocpol mellett is - saját tulajdonú ingatlant? Vagy szocpol helyett inkább állami bérlakásokat kell építeni közpénzen, belátva, hogy ez egy szegény ország, ahol sok a szegény akinek nem való a saját ingatlantulajdon (nem azért mert marhaság, hanem mert nem engedheti meg bármennyire is jó dolog)

orange85 2013.07.19. 22:11:58

@A Tyne folyó déli partja: pontosan így van,ezért is teljesen értelmetlen ez a poszt.
én úgy szeretem élni az életem, hogy nem teszem magam függővé a helytől ahol élek.
nem azt mondom, hogy mindig menni kell, de az nekem, hogy ha holnap menni kell akkor mehessek az minden pénzt megér.

A Tyne folyó déli partja 2013.07.19. 22:12:51

@bodesco: igen, én meg Angliában vettem, s nekem is a hiteltörlesztőm kevesebb, mint ha bérelnék. ja, ha szobát bérelnék, az olcsóbb lenne, de hadd ne akarjak már 37 évesen egy csomó vadidegennel osztozkodni, s egy szobányi élettérrel rendelkezni. így sokkal jobban jött ki, nyugdíjas koromra kifizetem a hitelt, az albérletet meg abból is fizetném, örök életemben. s akkor még bármikor meg is gondolhatják magukat, hogy ja mégsem adják ki a lakást, költözzek el (jártunk így, alig négy hónapja laktunk a házban, mi volt az első bérlők, mikor a tulaj meggondolta magát.)

Valaki2 2013.07.19. 22:15:16

Mi ezt úgy oldottuk meg, hogy 7 év albérlet közben szépen félreraktuk a pénzt, plusz fizettünk két rókás előtakarékot, amihez barátságos néhány %-os kamatozású forint hitelt vettünk fel. A lakást megvettük 9 misiért, felújítottuk jó részt saját erőből, 2 év múlva ha minden jól megy, kifizetjük, és innentől kezdve a miénk. A lakást Budapesten vettük, jó közlekedéssel: 15 perc alatt bent vagyunk a belvárosban, metró, busz, villamos, minden van a közelben, közel az óvoda, iskola, boltok.
Miért így? Mert így úgy alakítottuk ki a lakást, ahogy nekünk tetszett, ha meg már Budapesten sem lesz meló, akkor nagyjából az egész országnak befellegzett. Miért nem családi házat? Mert ésszel vettünk fel hitelt, amit 4-5 év alatt ki tudunk fizetni, ráadásul az, hogy max. 1 órát töltünk naponta utazással, az felbecsülhetetlen.

A Tyne folyó déli partja 2013.07.19. 22:16:13

@orange85: albérletből se mehetnél csak úgy, holnap. ott is van felmondási idő, pl. s ennyi erővel a saját lakásból is mehetek holnap, itt hagyom üresen, aztán ennyi, majd intézem később, hogy megpróbáljam kiadni, vagy eladni.

Steve123 2013.07.19. 22:18:10

@ZoZy: "Azután 3 akcióval leszoktattam őket a dorbézolásról"

Ez érdekel hogyan. :)

Bicepsz Elek 2013.07.19. 22:18:13

@A Tyne folyó déli partja:
Azaz!!!! Ertelmes tulaj ki sem adja gyerekeseknek, mert nem tudna oket onnan jogilag tisztan kirakni.
Mas:
Most meg a berlemenyek meg alberletek nem adoznak (vagy inkabb ugy mondom, hogy 80%-ban feketen vannak kiadva szerzodes ide vagy oda..). Szoval ez egy fellegalis piac. Partunk es (..)banunk hamarosan ki fogja talalni, hogy itt adobeveteleket veszit az orszag. Igaz ingatlanado is johet, de majd az is ra lesz terhelve az alberlokre.
Ez a berelni jobb mint biryokolni Ámerikabol jon. Csak az egy mas vilag!!! Ott az egesz letforma a koltozesen alapszik. Felso kozeposztalyig majdnem minden haz ugyanolyan: ideiglenesen van felhuzva, es jobb berelni, mint tulajdonolni. Mongyjuk Magyarorszagon is pl. Pesten megeri a sajat ingatlan(ami nem panel es nem a varos szelen van).
Videken csak bizonyos aron(15 millio alatt). Tehat jol is kell valasztani!!"

orange85 2013.07.19. 22:20:23

@zobod: azt számolta a poszter, hogy megéri-e venni egy lakást.
ha devizahitelest kérdezel, azt fogja mondani, hogy nem.
a lakás nem tesz mobilisabbá.

Steve123 2013.07.19. 22:21:24

@kadarnepe: "Azért azt sem szabad elfelejteni, hogy az ingatlanárak szép emelkedésre is képesek. ami igen csak boríthatja a képleteket."

Ez így van. Ráadásul hosszú távon arra lehet számítani, hogy a magyar árak is közeledni fognak a nyugatiakhoz. Viszont, aki 5 éve vett lakást, az most bosszankodhat, mert azóta derekasan estek az árak.

Valaki2 2013.07.19. 22:22:34

A másik,ami itt nem tetszik nekem, az az időtartam. Ha a játékosok informatikusok, akkor olyan 250-600 nettó között keresnek. Ebből ha havi 100k-t félrerak, akkor egy év alatt 1.2 milliót, 10 év alatt 12 millió forintot (plusz kamatos kamat) rak félre, amiből simán vett egy saját lakást magának, onnantól kezdve pedig csak a rezsit kell fizetnie, bármi történjék vele. Ha mondjuk 200k-t félre tud rakni, akkor nem kell szórakoznia, 5 év után saját lakása van.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.07.19. 22:23:54

MIÉRT.RÖGHÖZKÖTÉS A.HITEL???
A SZOmszédom a hiteles házát kiadta,és a munkahelyéhez közelebb albérletet vett ki.olcsóbban.
Szóval nem igaz.hogy hitel röghözkötés.

Valaki2 2013.07.19. 22:25:14

@Steve123: erre ne számíts, a nyugati árak a nyugati fizetések miatt, vagy pedig az alacsony kínálat miatt magasak (pl. Pozsony egy jó példa erre, ahol Bp*2 árak vannak, egyszerűen azért, mert nincs elég eladó lakás, így több kollégánk is inkább Ausztriában vett magának valamit, és naponta átjárnak dolgozni). Nálunk most baromira sok eladó lakás van, nagyon kedvező áron.

realb 2013.07.19. 22:25:15

Nagyon egyszerű a kérdésre a válasz.
Aki szegény bérleményben kényszerül élni, és ezen nem tud változtatni. Aki megengedheti magának a sajátjában él, azt nevezik otthonnak.
Természetes az utóbbi a természetes és a jobb, ezt persze a szegények soha nem ismernék el, lelkük mélyén persze tudják.

A Tyne folyó déli partja 2013.07.19. 22:26:37

ja, s nekem úgy van saját lakásom (a banké:) külföldön, hogy nem tervezem, hogy itt maradok végleg. de amíg itt vagyok, addig ragaszkodom a saját életteremhez.

orange85 2013.07.19. 22:27:34

@A Tyne folyó déli partja: jah, bukod a depositot.
ha a saját lakást otthagyod üresen, az annyi albérleti szempontból ,hogy olyan lakásért fizetsz ahol nem vagy ott (persze amíg fizeted a törlesztőt).
persze hogy jobb egy hely ahova mindig mehetsz.
ha nekem volna fölös pénzem lakásra úgy, hogy az a pénz nem hiányozna...
van egy fölös kecód?elfogadom zokszó nélkül.

lekötni magad egy banknak 10-20 évre????az ki van csukva

orange85 2013.07.19. 22:30:49

@Gyurma73: az nem ugyanaz.
befektetésnek és csak annak vett fel hitelt.
van egy saját lakása de kiadja mert azon keres.
őt sem érdekli a saját otthon.

A Tyne folyó déli partja 2013.07.19. 22:31:52

@orange85: de nem vagyok neki lekötve!!! új lakásra átvihetem a mortgage-ot (ide is áthoztam az előzőről, ahonnan muszáj volt költöznöm.) változtathatok is rajta.
ha albérletet fizetsz, nem kötöd le magad az "albéretnek" így egy az egyben, örök időre? fizetsz, és fizetsz, és fizetsz. valaki másnak, örökre, ami az életben nem lesz a tied.

kadarnepe 2013.07.19. 22:35:00

@Steve123: igen, de ezt az esést senki sem látta előre. Én viszont emlékszek még arra, amikor 1996-97 körül úgy meglódultak a lakásárak, hogy egy éven belül megduplázódtak. Ismerőseim között volt olyan, aki már majdnem tudott venni egy panelt, de egy évvel később kb. csak egy garázsra volt elég. És ez bármikor ismét megtörténhet.

Steve123 2013.07.19. 22:38:35

@Franci123: "Hova megyek lakni?"

Ezek szerint te meg vagy győzödve arról, hogy az albérleti díj kidobott pénz. A cikk pont arról szól, hogy nem az. Egyéni szituációtól függ, hogy az albérlet vagy a hitelkamat a több. Ha például te tudsz 4 millióért lakást, akkor a saját lakás a kedvezőbb.

Bicepsz Elek 2013.07.19. 22:40:03

@A Tyne folyó déli partja:
Hol es mennyiert ha nem vagyok indiszkret??

nyuszi10 2013.07.19. 22:41:55

Na akkor csak annyit, hogy 100 ezer euróból is bőven vehetsz itt jó német környéken házat. Itt amúgy nem nagyon divat házat vetni. Több külföldi vesz mint német. Nem hülyék és téglába nem tesznek pénzt. Itt javarészt mindenki bérel (halkan megjegyzem gyerekkel/gyerekekkel). A ház csak röghöz köt, főleg abban az országban buksz vele. És különben is minek?! Arra hogy elmondhassák hogy igen megdolgoztunk egy életen át egy házért a gyereknek/ gyerekeknek?! Életed meg nem volt. A gyerek meg úgyis eladja ha meghalsz tehát megint csak buksz vele. Mindenkinek egy élete van. Az élményeid magaddal viszed a sírba de a házad nem...

Norden 2013.07.19. 22:42:40

Valahol a neten kiszámolták, hogy reálértéken a lakások átlagosan annyit érnek most mint 1990-ben. Tehát az inflációt hozták.
Amúgy a jövőben nem várható ingatlan árnövekedés már csak szimpla demográfiai okokból sem. Elöregedő társadalom, elvándorló fiatalokkal.
Az albérlet árakhoz meg kelenföldi 2 szobás panel 2001-ben is 60e volt és most is annyi, csak közben kicsit elértéktelenedett az a 60e.
Általában a lakás árakat inkább a hitelek feltételei határozzák meg az albi árakat meg a fizetések.

igazi hős 2013.07.19. 22:44:15

@tff: Ha beázik a lakásod, akkor tulajként kihívod a megfelelő szakembert és a számlát elküldöd a biztosítónak. Ha a bérelt lakás ázik be, akkor is pont ez történik, de én bérlőként is inkább otthon maradnék, amíg dolgoznak a lakáson. (A lakásbiztosítást mindig az fizeti, aki benne lakik, akár tulajként, akár a bérleti díjon keresztül. A felújításra, egyéb költségekre is ez áll.)

orange85 2013.07.19. 22:44:22

@A Tyne folyó déli partja: oké.akkor magyarázd el a sok birka devizahitelesnek, hogy hogyan csinálják mert birkák és feszt verik a nyálukat.

Steve123 2013.07.19. 22:46:05

@A Tyne folyó déli partja: "senki nem szól bele, ha felfúrok egy-egy polcot a falra, se abba, hogy milyen színre fessem a falat. saját lakás mindenképp"

A lényeg az, hogy nem mindenképpen. Ha kiszámolód mind a két lehetőséget a te helyzetedre, akkor látod a különbséget. Ha neked a saját lakás jön ki jobban, akkor nincs kérdés. Ha az albérlet, akkor a kérdés mennyivel. Mennyit ér neked az néhány polc. 30 ezret, 130 ezret, még többet?

zobod 2013.07.19. 22:47:54

@orange85: csakhogy az a számítás elég gyenge lábakon áll, már ha befektetést nézzük is. Egy közelmúltban olvasott cikk szerint, az ingatlanárak átlagosan 36%-ot estek 2007 év végi csúcshoz képest. Utólag persze könnyű okosnak lenni, ha valaki 2006-ban nem lakást vesz 15 millióért, hanem apple részvényt, akkor annak tavaly ősszel részvény áremelkedés + usd árfolyam növekedés miatt együtt lett volna már simán százmilliója. OK, ez bombaüzlet, de ki látta? Viszont, ha OTP részvényt vesz, vagy MOL-t, az akkori csúcsokon, akkor még nagyobbat bukik, mint a lakással bukott volna.

Szerintem ez az egész akkor érdemes megfontolásra, ha már a második, harmadik lakást nézed, hogy vajon helyette érdemes-e másba tenni a pénzt.

Meg persze azt se feledjük, hogy az összes milliomos a saját tulajdonú ingatlanjában lakik. Pedig ők azért tudnak osztani-szorozni, hogy mit érdemes és mit nem.

Bicepsz Elek 2013.07.19. 22:48:40

@kadarnepe:
A fizetokepes kereslet fogy. A nyuggerek kihalnak. A czigoknak nincs annyi penzuk. Max. ha a migrans magyarok visszatelepulnek sok penzzel...

Steve123 2013.07.19. 22:49:19

@A Tyne folyó déli partja: "miért vagyok röghöz kötve"

nem vagy röghöz kötve, de tudnod kell, hogy mennyibe kerül egy lakás eladása és vétele. Egy ismerősöm a 6 éves lakását akarja eladni. Szerencsétlenségére az árak lementek. Lehet költözni, de ára van.

ZoZy 2013.07.19. 22:49:44

@Steve123: A 3-ik levél után kifújtam purhabbal a postaládát és ráírtam lakkfilccel, hogy "már 4-szer szólok". Semmi változás nem történt, folytatták tovább a műsort. Utána kifigyeltem, hogy mikor nincsenek otthon és a zárakba pillanatragasztós fogpiszkálokat törtem. Volt délután nagy hajcihő, mire egy lakatos kinyitotta nekik az ajtót. Az új postaládába ment a cetli, hogy "már 5-ször szólok az együttélés szabályai miatt". Egy ideig, 1hétig csend volt, de amikor éjjel arra ébredtem, hogy apuka részegen Jimmy-t és Dolly Roll-t bömből felváltva, az őt csitítani próbáló asszonnyal ordít, mint a sakál és ettől a gyerek visít, betelt a pohár. Felbaktattam és az ajtórésbe nyomtam 2 tubus pillanatragasztót. Fél óra múlva, amikor megkötött, felmentem és gumikalapáccsal leütöttem a folyosól lévő villanyórájánál a kismegszakítókat, majd hazamentem és hallgattuk a reakciókat. Először néma csend, sötét lett náluk és a zene is elhalgatott, Utána persze nem aludtunk, mert nem tudott kimenni a lakásról és ordított mint az ökör. Másnap kiszabadították, persze a cetli megint a postaládában volt, hogy "már 6-szor szólok az együttélés szabályai miatt, kezdek mérges lenni". Azóta megjavult, amikor esetleg félévente társaságot hív, akkor a faliújságom előre bejelenti és előre elnézést kér az esetleges kellemetlenségért. Van aki csak így ért a szóból.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.07.19. 22:52:18

@orange85: nem befektetésnek vette fel, az exférjével köznösen? építették majd elváltak,és messzebb talált munkát így elöbb bérelt,majd utána adta ki egy energiaital cég.központjának.

A Tyne folyó déli partja 2013.07.19. 22:56:18

@Bicepsz Elek: Angliában.itt is számít a mennyiért?

orange85 2013.07.19. 22:56:26

@zobod: 1.nem tudod előre, hogy a lakás vásárlás megéri-e pénzügyileg vagy se.nem tudod,lehet esik, lehet erősödik
2. én úgy gondolom itt egyetlen lakás vételéről van szó és nem befektetésként gondolunk a lakás vs albérlet kérdésre.
3. ha ennyire számolgatunk és csak a pénz dönt, havi szinten 20 évig pár ezer forint már az egyik táborból a másikba lökhet.

én nem verem magam hitelbe ha nem szükséges

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.07.19. 22:58:03

@nyuszi10: a házat.ki lehet adni és máshol bérelni egyet ha szükséges.
vagy simán elcserélni.
ha.kedvező lesz hitel felvétel újra emelkedni fognak az árak,és a bérlemény.árak is.

igazi hős 2013.07.19. 22:58:19

@nyuszi10: No de Németországban rendes bérlakáspiac van. Nem 1-5 lakással rendelkező emberektől bérelsz, hanem profi cégtől, akinek mindenre van saját embere, korrekt a szerződés és nem tesznek ki, mert a tulaj kisebbik fia ott szeretne lakni. Ráadásul egy németnek természetes, hogy több száz km-rel arrébb talál munkát, akkor oda megy, ezért az aktív években inkább nem vesz lakást, hanem bérel.

A Tyne folyó déli partja 2013.07.19. 22:59:19

mellesleg, én nem is akarnék 100 km-rel arrébb költözni csak úgy hirtelen, most is arra hajtok, hogy haza költözhessek, s nem akárhova az országban. gyakran meg pláne nem akarnék hurcolkodni, folyton új arcokat, helyeket megszokni, én nyugalomra vágyom, megülni a fenekemen.

A Tyne folyó déli partja 2013.07.19. 23:00:32

@orange85: nálam nem devizahitel játszik, én szimplán az albérlet-saját lakást hasonlítom össze. fonthitellel, itt nincs mindenféle kavarás (legalábbis, nem tudok róla), s nekem bizony így sokkal jobban megéri, de ha otthon laknék is a sajátra hajtanék.

orange85 2013.07.19. 23:02:21

@Gyurma73: értem ,de elkanyarodtunk a témától.
amúgy az nem rossz dolog, hogy a válás után lesz az embernek egy háza.így ez már tuti befektetés.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.07.19. 23:03:29

ha 25 évesen felveszel lakáshitelt 20 évre akkor 45 évesen saját lakásod.van,ha albérletben laksz esélyed nincs félre rakni .
Ráadásul.akár 50 évig.dobod.ki..pézt az abalakon ha 75 éves korodig élsz.

A Tyne folyó déli partja 2013.07.19. 23:03:52

egyébként, ha mindenki bérel, senki nem vesz, akkor kiktől bérlik a lakást? mivel otthon nem igazán vannak albérletügynökségek, akik konkrétan lakásokat vesznek meg, s adnak ki.

orange85 2013.07.19. 23:06:41

@A Tyne folyó déli partja: nono,az más tészta.
londonban saját lakás?baromi nagy lehet a törlesztőd vagy jó sokára telik le.
bátor ember vagy, annak ellenére hogy ha ügyesen kevered a kártyát akkor gyakorlatilag meg lehet belőle élni.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.07.19. 23:07:07

@igazi hős: de a bérlakások is magánkézben vannak,és nem államiban.
ha én saját hazámra hitelt veszek fel és veszek belőlük kis lakásokat akkor én is.érbeadó leszek ,a hitel lejártávalí meg jön a pénz.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.07.19. 23:08:30

most eléggé lefognak menni hitelkamatok,

Bicepsz Elek 2013.07.19. 23:09:18

@A Tyne folyó déli partja:
Nem mindegy, mert ugyanaz a haz angol-Miskolcon(Manchester) 70 000 font, angol-Pesten(London)meg kb. 500 000 font

nyuszi10 2013.07.19. 23:13:47

Lehet kivenni magán személytől is és olcsóbb mint cégen keresztül. Mert itt ha cégtől veszed ki a lakást vagy házat a bérleti díj 2-3 szorosát kell kifizetni jutalékban. Amúgy meg sokkal jobb lenne bérlakásos rendszer vagy valami hasonlót bezetni Mo.- n is. Főleg hogy sok a szegény. Amúgy meg nem értem minek kell nyakra főre hitelt felvenni. Főleg úgy hogy senki se egy Nostradamus....

orange85 2013.07.19. 23:14:40

@Gyurma73: van devizahiteles ismerősöd?
ha akkora buli lenne hitelt felvenni mindenki azt csinálná.

miért dobálnád ki az ablakon a pénz ha albérletben laksz.megkövesedett gondolkodásmód.lakom valahol, fizetek érte.
kell a francnak lakás.mit csináljak vele miután meghaltam?

nyuszi10 2013.07.19. 23:18:42

Gyurma és nincs igazad abban, hogy ha 25 évesen veszel fel hitelt akkor 40-45- re lejár. Egy 25 évesnek nincs olyan fizetése, hogy fel tudjon ekkora összeget venni. Albérlet meg nem pénzkidobás egyszerűen fizeted annak a használati díját amit használsz.

A Tyne folyó déli partja 2013.07.19. 23:20:11

@orange85: nem londonban, 500 km-re északra onnan. itt olcsók a lakások. meg a fizetések szarok..a lakás 66ezer volt, a törlesztőm 283, biztosításokkal, mindennel együtt 321, kb. 21%ot raktam be depositba, de ennek van háttérsztorija. ez a második saját (banké) lakás, az elsőt megvettem, 47ezer volt, 300 font törlesztő, de a terület újjáépítésre van tervezve, bontanak, s így megvette a council a lakást, tehát ebből lett tőkém (hátralévő hitel, meg az eladási ár különbségéből9, valamint, mivel ugye, nem én árultam a házat, hanem muszáj volt menni, kompenzációt kaptam, emiatt tudtam erre az újra sokat berakni.24 évre van per pill törlesztőm, de két évre fix, utána meglátjuk a kamatokat. lehet varied rate is, ami mindig változik, de a fene se akar folyton azt.

de ha otthon lennék is igyekeznék saját lakáshoz jutni, a fent írt szempontok miatt.

A Tyne folyó déli partja 2013.07.19. 23:25:30

@Bicepsz Elek: lásd fent. Gateshead, 66ezer, jó környék, barátságos lakás, nem nagy. nappali, egy háló, illetve, kettő eredetileg, de az egyiket átalakították, az dolgozó (értsd, az egybenyílik a konyhával, nem igazi hálószoba).

az előző nagyobb volt, ilyen elosztott rendszerű, hogy bementél az ajtón, előszoba. három lépcső fel, ott egy nagy konyha (itteni megszokotthoz képest), hatalmas nappali, terasz. nappaliból megint pár lépcső, két háló, fürdő, vécé. azok mondjuk picik voltak, nem volt túl jó az elosztás. az volt kemény 47ezer font, de repossessed, tehát az előző lakó nem fizette, így kirakták, s ilyenkor olcsóbb. meg a szar környéknek számító helyen volt, kb. mint pesten a nyolcadik kerület. viszont helyileg jó (azért rombolják le, s építenek újat), folyópart, két belváros is közel, park közel, bevásárlóközpont (mozi, étterem, stb. komplex) közel, busz, metró szintén.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.07.19. 23:25:56

@orange85: ha úgy tervezed hogy a leendő feleségeddel és a gyerekeiddel egyszerre halsz meg ,abban az esetben mindegy mi lesz a kecóval a halálod után.
De az ember általában nem önző .

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.07.19. 23:27:49

@nyuszi10: amúgy most 10 évre felvett forinthitelnek ali van kamata.

nyuszi10 2013.07.19. 23:34:49

Gyurma pont nem érdekel mennyi a kamat. Soha nem fogok hitelt felvenni ilyen nagy összegben. Nem vagyok hülye. A német szülők nem azért vesznek házat ( ha vesznek) hogy a gyereké vagy az asszonyé legyen...
Igaz itt meg is van a szociális háló hogy ha baj van segítenek... úgyhogy ezzel sincs gond ha apuci vagy anyuci meghal...

A Tyne folyó déli partja 2013.07.19. 23:37:32

@orange85: feleség, gyerek, unoka, barát...akárkinek jól jöhet az a lakás, ha neked már nincs rá szükséged.

Zöldkabátos (törölt) 2013.07.19. 23:49:55

Nem olvastam végig mind a 100 hozzászólást, szóval bocsi, ha már elhangzott.

Egyértelmű, hogy jobb a saját lakás. Ha megengedheted magadnak. Ez alatt azt értem, hogy a nagyobb részét ki tudod fizetni saját erőből, hitelt max. azért veszel fel, hogy hamarabb hozzájuthass. Legyen mondjuk 2/3-1/3 az arány. Ha pedig költözni kell, kiadhatod albérletbe, szóval jövedelemnek sem rossz üzlet.

2013.07.20. 00:05:07

@A Tyne folyó déli partja:

A bérletnek és a tulajdonnak egyaránt vannak előnyei és hátrányai.

A kérdés meg (bérelt vs saját lakás a jobb) kb. ugyanolyan értelmetlen, mint hogy melyik a jobb OS, a Linux vagy a Win. Egyéni preferencia, ami körülményektől függően változhat is. Ilyen és hasonló kérdésekből lesznek a végeláthatatlan flame threadek, ahol tízezer hozzászóláson keresztül masszírozzák a langyos szart.

Nincs abszolút igazság a kérdésban, hogy a bérelt vagy a saját lakás a jobb, ha valakinek döntenie kell, vegyen elő papírt+ceruzát, írja össze, hogy mik az előnyei/hátrányai, aztám mérlegeljen a saját szempontjai alapján.

shwarcz bácsi 2013.07.20. 00:05:46

" hiszen nem 10evre kell elorelatni, hanem meg tobbre.."
ez most komoly? mutass egy embert aki 10 napra lat elore, nemhogy 10 evre!

igazi hős 2013.07.20. 00:08:22

@Gyurma73: Ez erős túlzás. A pár évvel ezelőttihez képest a 8%-os THM már "alig kamat", de kérdezz rá, hogy egy német vagy angol lakáshitelnek mekkora a kamata. Kb. a harmada.

Bal 2013.07.20. 00:23:18

@A Tyne folyó déli partja: a hiteltörlesztőd pontosan addig lesz alacsonyabb, amíg össze nem omlik az angliai lakáspiaci buborék. Onnantól simán duplázódik.

Alternatív és valószínűbb forgatókönyv, hogy az angol kormány az összeomlás elkerülése végett inkább elintézi, hogy három az egyben váltják majd a fontot euróra. Az angol ingatlantulajdonosok megmenekülnek, a hiteleket lényegében leírják, így nem kell aggódni.

Viszont előfordulhat, hogy amikor a végén nyugdíjasként hazaköltöznél, a newcastle-i kecód árából csak Nógrádban vehetsz egy lerobbant tanyát. Most nem hiszed persze, de majd meglátod.

Javaslat: megtakarításaid, ha vannak, ne fontban tartsd. Az ingatlanod elég nagy összeg már így is erre a rizikóra.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.07.20. 00:27:48

@Bicepsz Elek: Es ha nem tudod kiadni ? Vagy nagyona aron alul? Mert olyan helyen van?
@igazi hős: 1.79 ket evig utana 3.5-4% kozt. Vannak jobb konstrukciok is , ott 3% korul mozog vegig a kamat.

Otthon en nem vettem volna lakast, mert nem ereztem biztonsagban magam . Itt a UK-ben siman vennek.

ottomoll 2013.07.20. 00:29:16

Azért nem éri meg lakást venni, mert nincs normálisan működő lakáspiac, tehát ha úgy hozza a sors, hogy bármilyen okból el kellene adni, ez legalábbis kétséges.
Ezenkívül hosszú távon sztem el fognak értéktelenedni az ingatlanok, tehát befektetésnek se jó.
A csökkenő népesség és az egyre növekvő kivándorlás is ezt erősíti..

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.07.20. 00:33:56

Amugy nagyon nagy problema, hogy otthon nincsenek allamilag tamogatott berlakasok, szovetkezeti lakasok. Leromboltak azt a rendszert, pedig ugy elore lehetett lepni.

Ja megvalami: itt az allam 5 eves kamatmentes hitelt ad, a lakas ertekenek a 20%-t. www.gov.uk/affordable-home-ownership-schemes/help-to-buy-equity-loans

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.07.20. 00:35:58

@A Tyne folyó déli partja: Multkor neztem Leedset, hihetetlen, hogy mennyire olcsok ott a lakasok. Egy harom haloszobas lakas 50-100 ezer font kozt van, a 150-es mar szinte fenyuzo kategoria volt.

Bal 2013.07.20. 00:37:17

@tildy:): mi fordítva voltunk: UK-ban baromira nem éreztük biztos befektetésnek az ingatlant, helyette Mo-on vettük, ahol most, ahogy mondani szokták, az utcán is vér folyik ingatlanügyben. Összehasonlítható ingatlannak jelenleg nyolcszoros ára van Londonban Budapesthez képest. Nem hiszem, hogy kihagyhatatlan biznisz az előbbiben venni. Fordítva annál inkább.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.07.20. 00:37:47

@Zöldkabátos: Tegyuk fel , lenne oroklesbol ( nincsen) ingatlanom KArakoszorcsogon. Hogya manoba adod ki?

Csak azert kerdem, mert Magayrorszag min. 70%-a meg mindig videken lakik, es a nagyobb egyetemvarosokat kiveve eleg nehez lakast kiadni.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.07.20. 00:39:51

@Bal: Mi kivarunk egyelore, tenyleg lufi fuvodik erzesem szerint is, de nem sietunk sehova.
Videken meg tobb helyen eleg olcsoak az arak. Meg kell gondolni. Az mondjuk biztos, itt Londonban tuti lesz kereslet mindig berlesre.

Zöldkabátos (törölt) 2013.07.20. 00:44:18

@tildy:):

Jogos, nem ez a helyzet járt a fejemben, hanem nagyvárosi. Ugyanakkor a fenti példámmal élve, olyan anyagi körülményt adtam meg, hogy abból se legyen gond, ha esetleg évekig nem sikerülne eladni az ingatlant.

Bal 2013.07.20. 00:44:36

@tildy:): ja, tőlünk meg megvonták a child benefitet, és most odaadják az első lakást vásárlóknak. Már várom, hogy mikor lesz bizonyos összegű kereset felett kötelező lakást venni. Amúgy elég elképesztő, hogy a subprime után öt évvel már teljesen elfeledkeztek róla: adjunk lakást azoknak, akik még a banki követelményeket se ugorják meg.

Érthető persze, miért próbálja a kormány nyüszítve fenntartani az ingatlanárakat. Ha kipukkanna a buborék, például az egész időskori szociális hálóról kiderülne, hogy legfeljebb bálnafogásra alkalmas. A legtöbb angolnak zéró megtakarítása van, a lakását tervezi felélni öregkorára. Sajnos az értékromlást a valuta miatt ez nem állítja meg.

Bal 2013.07.20. 00:46:57

@tildy:): tuti? 2-3x bérleti díjakon is? Szerinted mi történik majd, amikor már mindenki vett lakást, aki képes rá?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.07.20. 00:53:14

@Zöldkabátos: en viszont falusi lany vagyok , ez van ;) Es aki ilyen kornyezetbol jon, annak varosi ingatlanra is nehezebb osszerakni az onerot. Egyszeruen tobbnyire a videk, foleg Kelet-Magyarorszag tobbnyire szegenyebb , mint a fovaros.

@Bal: Nekunk olyan meg nincs. Ellenben housing associationben lakunk, ha 5 evig maradunk , discountot kapunk elmeletileg, emellett ott a help to buy scheme is, szoval mi szeretnenk elobb utobb belevagni. Ahogy @A Tyne folyó déli partja is irta, Londonon kivul azert olcsobbaka lakasarak, de Londonon is van par hely, ami kevesbe kedvelt, holott gyokoresen alakitjak at. Ilyen pl. Greenwich is, Thamesmead is , es meg par hely.
Meg 2-3 gyujtogetes ( az alberlet nem kidobott penz, aki szerint az, annak javaslom az elelmiszert is annak venni, meg a mobiltelefonalast is , szolgaltatast veszel,a zt, hogy van hol laknod) , addigra meglesz a megfelelo onero ( amit elterveztem, kb 40%) , es akkor hajra.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.07.20. 00:55:13

@Bal: Ha en vagyoka berbeado, akkor tolem fugg, mennyiert adom ki, nem?

Bal 2013.07.20. 01:00:53

@tildy:): Ha itt veszel és bebukik a piac, ide leszel kötve harminc évre. Csak akkor működik, ha itt akarsz megöregeni. Ha nem, akkor vegyél inkább Magyarországon az önerőnek megfelelő összegért hitel nélkül, add ki, a bérleti díjból meg bérelj Angliában.

Bal 2013.07.20. 01:04:16

@tildy:): tőled függ, hogyne, adhatod olcsóbban is, csak akkor esetleg kenyérre nem marad 1) a mostanihoz képest duplázó törlesztőd mellett, vagy 2) fele annyit érő fizud mellett.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.07.20. 01:05:33

@Bal: NEm terveztunk visszamenni Magyarorszagra ( itt tervezunk elni, meg esetleg Svedorszag johet szoba) . Amennyiert meg otthon egy lakast ki lehet adni, abbol itt meg szobara se futna.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.07.20. 01:08:44

@Bal: Na pont ekkor kell visszakoltozni Magyarorszagra, ahol meg ebbol a beszedett berleti dijbol is normalisan meg tudsz elni. ( Meg ha az ember nem is igy tervezte)

Bal 2013.07.20. 01:10:46

@tildy:): 40% londoni ingatlannak megfelelő önrészből családi házat vehetsz a Rózsadombon. A londoni albérletek hozama meg megegyezik a budapestiével, kb. 4-5% évente. Azaz ugyanannyi pénzből ugyanannyi albérleti jövedelmet lehet kipréselni mindkét országban, csak Budapestben van felértékelődési potenciál is, Londonban meg nincs.

De ha Angliában tervezel élni végig, akkor hajrá.

Franci123 2013.07.20. 07:16:13

@Steve123: Abszolút nem gondolom, hogy kidobott pénz lenne.Viszont itt mindannyian az aktív keresők fejével gondolkodunk. És, mi lesz, ha beteg lesz, ill. nyugdíjba megy az ember? Miből fogja fizetni az albérletet? Én is laktam albérletben, és szerencsére félre tudtam tenni. 2 millió önerővel, 4 millió hitellel már bárhol tudsz venni lakást.És, ha odébb költözöl, akár ki is adhatod. De szerintem van egy másik szegmens. Pl. a mi családunkban a nagyszülők lakását az unokák kapják meg. Nekik már nem kell albérletben kezdeni az életüket, azt a pénzt félretehetik. És, ha, generációkban gondolkodunk, már jobb a saját lakás.

quadrocs 2013.07.20. 08:20:11

Én csak annyi tudok, hogy 0 Ft önerővel vettük a lakást, most 30e Ft kamatot+kezelési költséget fizetünk havonta a hitel után, a lakás albérleti díja 60-70e Ft lenne (és lakni kell valahol!!!!), még 9 év és kész vagyunk. A kamatok olyan alacsonyak, hogy hiába raknánk félre a tőkét, csak veszítene az értékéből (egy esetleges államcsődről nem is beszélve).

Nyugdíjasan viszont nem kell majd a híd alá mennünk. Minden más le van magasról. (+ mi már egyszer átterheltük a hitelt egy másik ingatlanra - ha már ilyen fontos a szabadság)

DaVidFilmek 2013.07.20. 08:23:05

Én albérletben nőttem fel és utáltam, hogy folyton másikba kell költözni.
Jelenleg Németországban élek albérletben. Mióta dolgozom, a munka miatt eddig 4 évnél többet nem töltöttem ugyanabban a városban. Ráadásul 2 éve országot is váltottam. A magyar papírjaimat vagy meglévő fizetendő számlákat is nehéz külföldről intézni, nemhogy kiadni egy saját lakást.
Szóval nekem az albérlet a tuti. Nem akarok birtokolni, amikor 2 év múlva lehet Londonban vagy Sydneyben lakom.

quadrocs 2013.07.20. 08:30:40

(azért tegyük hozzá, nekünk támogatott hitelünk van, 5% alatti THM-mel, úgyhogy könnyen lehet nagy szám... ha nem lett volna ez a hitel, most külföldön élnénk... nem is tudom, mi lett volna a jobb megoldás... vagyis igen, de az a hajó már elúszott...)

Bicepsz Elek 2013.07.20. 08:38:35

@shwarcz bácsi: pl. A miniszterelnokunk. 1001 stadion, Olimpia stb.
@tildy:): Leeds kb. az angol-Szolnok. Ha nincs jo szakmad eselytelen.

alfax 2013.07.20. 09:05:33

itt nincs bekalkulálva egy lnyeges pont, hogy egy lakást ki lehet adni, és abból máshol bérelni vagy törlesztőt visszafizetni. így ha van lakásod, akkor is költözhetsz, stb.

Bal 2013.07.20. 09:13:51

@Franci123: a generációs érv elég jó, csak az amortizáció rontja el. Egy ingatlan értéke két generáció között lényegében nullára íródik le, pontosabban annyit kell rákölteni, mint az eredeti értéke volt.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.07.20. 10:03:17

@tff:

Nyilván vannak a bérlakásnak is pozitívumai, de jóval kevesebb, mint a saját lakásé.

S amikor beázik a lakás, a tulaj jellemzően kidobja a bérlőt, mert jellemzően nincs pénze megjavítania a problémát. Vagy felajánlja neki, maradjon, s csökkenti a bérleti díjat.

2013.07.20. 10:30:40

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Tehát a tulaj benyelt egy jelentős értékcsökkenést, ezzel rengeteget bukott a lakáson, a bérlő meg a legrosszabb esetben pár hét alatt keres egy másik albérletet.

Akárhogy nézzük, a példánkban a bérlő sokkal jobban járt.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.07.20. 10:45:37

@tff:

Ismétlem: ezt nem lehet csak pénzügyileg felfogni. A lakás egy szükséglet is. S a kényelmi fok sokkal kisebb a bérlakásnál.

Bicepsz Elek 2013.07.20. 13:36:02

Azt ne feledjuk, hogy ami ertekes, az gondokkal jar:
-auto
-gyerekek
-uzlet
-parkapcsolat
-csalad
-munkahely
stb stb. A tortenelemkonyvek tele voltak pl. azzal, hogy szegeny jobbagy igy ugy amugy. De jobbagynak lenni (foldet birtokolni, allatokat tartani, fuvarozni stb.)mar egy rang volt egy zsellerhez kepest, aki csak a munkaerejet tudta hadznalni. Nagy gondjai nem mvoltak.
A lakas is gondokkal jar, foleg ha sajat. De errol szol a felnittseg es az elet!!! Persze a legkevesebb hitelt kell felvenni

Franci123 2013.07.20. 22:18:20

@Bal: Ez lehetséges, nem néztem utána. De a mi példánkon tudom, hogy a nagypapám lakása az enyém lett, amikor meghalt. Pár százezer forintból, jó, lehet 1 millióból felújítottuk, és boldogan éltünk.Közben félre tudtunk tenni, vettünk egy másikat, és most a lányomé, aki úgyszintén felújítja, és saját lakásban kezdi az életét.

A Tyne folyó déli partja 2013.07.20. 22:27:01

@Bal: te miért csak és kizárólag Londonban gondolkodsz? írtam fentebb, hogy itt fényévekkel olcsóbbak a lakások. itt egy kacsalábon forgó palotát kapsz egy londoni kétszobás áráért.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.07.21. 02:07:07

@Bicepsz Elek: ha megnezed az adatlapom, jo szakmam van. Keresett ott is, bar en egyelore London kornyekeben gondolkodom. De ettol fuggetlenul megnezem az arakat. Az biztos, hogy ami Londonban 300E-tol folfele van, az ott kb 50-100.
süti beállítások módosítása